PSEUDOTVŮRCI VELICE PILNĚ PŘIPRAVUJÍ PLNOST NEGATIVNÍHO STAVU
Tramvajenkám v Praze brzy odzvoní
16.7.2008
Klasické tramvajenky v metropoli to mají sečteno. Čas jejich existence se zřejmě dá počítat už jen na měsíce. Například roční předplatní jízdenky v podobě čtyř čtvrtletních kupónů by se měly stát minulostí již v příštím roce. Nahradí je elektronický jízdní doklad, který bude možné si pořídit na vyhrazených kontaktních místech, která budou teprve určena, nebo prostřednictvím internetového portálu.
Cestující si však budou muset obstarat čipovou Kartu Pražana neboli Opencard, kterou vydává magistrát, a na ni se roční kupón nahraje. Zájemci si předtím musejí vyplnit žádanku, následně dostanou poštou kartu nebo si ji vyzvednou na kontaktních místech.
Bližší a rozsáhlejší informace k tomuto tématu najdete na webu www.stahuje-cely-svet.cz .
Proces bez návštěvy úřadu
„To je jediná nevýhoda tohoto systému. Jinak se celý proces dá provést bez návštěvy nějakého úřadu,“ řekl šéf marketingu dopravního podniku Jan Svoboda. „Asi od poloviny srpna si budou lidé moci nechat kartu aktivovat a používat ji pro nahrání elektronického jízdného, tedy jako jízdní doklad,“ dodal.
A zřejmě od října se začnou prodávat i ostatní kupóny do klasických tramvajenek, tedy třeba měsíční či čtvrtletní nebo studentské a seniorské, přes internet. Ani ti, kteří nemají k internetu přístup, ale nemusejí zoufat. Míst, kde si budou moc elektronický kupón obstarat, má být dostatek. Knihovnami počínaje, magistrátem konče.
Celoroční kupóny do konce roku přes Opencard
Dopravní podnik doufá, že se do konce roku podaří všechny celoroční kupóny převést na Opencard. „Lidé by měli chodit včas,“ konstatoval Svoboda. Obává se toho, aby to nedopadlo tak, že si všichni začnou opatřovat Kartu Pražana a elektronickou tramvajenku až v prosinci. Proto bude dopravní podnik poskytovat určité bonusy těm, kteří přijdou dříve. O jaké bonusy se jedná, ale nechtěl říct. Roční kupóny budou pouze klouzavé, kdy si držitel zvolí termín, tedy na 365 dní.
Podnik se chystá zorganizovat masivní kampaň počátkem srpna, která by měla lidi přesvědčit o výhodách pořízení nejen Opencard, ale i obstarávání kupónů prostřednictvím internetu nebo v předprodejních místech.
Projekt za desítky miliónů
Zmizely by tak fronty, které se stále vinou u předprodejních okének. Svoboda předpokládá, že by všichni Pražané, které mají dnes tramvajenky, mohli do konce příštího roku cestovat jen na Opencard. Na zavedení tohoto systému uvolnilo město v červnu 49 miliónů korun, zhruba stejnou sumu si pak vyžádá bezobslužný prodej elektronických kupónů.
Postup nákupu kupónu
Postup nákupu kupónů je obdobný jako při nákupu jakéhokoli zboží po internetu. Cestující si přes specializovanou webovou stránku na základě čísla své karty vybere kupón a zvolí způsob platby, například bankovním převodem či platební kartou. Pak je kupón připraven k nahrání na Opencard.
Takto mohou rodiče kupovat i kupóny pro své děti, aniž by jim svěřovali hotovost. Klíčovým prvkem pak je nahrání kupónu, což se děje na síti specializovaných zařízení. Celé nahrání trvá několik sekund.
Asi od poloviny srpna si budou lidé moc nechat kartu aktivovat a používat ji pro nahrání elektronického jízdného Jan Svoboda, šéf marketingu dopravního podnik
7000 stran textů a 5000 obrázků o Vesmírných lidech Sil Světla najdete zde: